Sider

mandag 19. september 2011

Barnelatter kurrerer gruff

Denne uka har jeg tenkt veldig mye på det å ha tid til seg selv,
og jeg har vel konkludert med at det ikke blir mye av det
så lenge guttene mine er små.
Noen ganger så savner jeg pusterom helt desperat,
og skjønner ikke helt hvordan jeg skal finne nok luft å puste i.
Har så lyst til å sette meg ned og lese, eller lage noe, eller bare være meg.
Har så lyst til å være unyttig,
en kveld der jeg ikke behøver å gjøre noen verdens ting,
bare noen timer eller dager kanskje....
.
Trillende barnelatter fyller plutselig rommet,
og en liten gutt kommer inn på kjøkkenet mitt med et stort smil rundt munnen.
Da blir plutselig alle disse egoistiske og suttrende tankene som blåst bort.

Gutten:"mamma, Julian er ikke her, jeg er en rockestjerne!"
Mammaen:"Hva heter du da rockestjerne?"
Gutten:"Jeg heter......mmmm
(ser seg rundt i rommet på leting etter inspirasjon,
 da øynene faller på et bilde av en hjort og en buske og litt flere dyr, og utbryter stolt:)
HjorteBusk, jeg heter Hjortebusk, og jeg kommer fra Lønsberg"
"Nå skal jeg reise på rockekonsert, hade da!!"
Gutten vinker og går ut av kjøkkenet med gitaren sin over skulderen.

Ah, deilig er det, at man har en så fantastisk liten gutt med så mye fantasi!
En liten gutt som kan dikte opp konserter og reiser og kjempekule venner,
en liten gutt som bruker det han har hørt og blitt lest og lager sitt eget lite univers i en liten time på gutterommet.
En liten gutt som også forteller mammaen at:
 "det er på lissom bare, forstår du, de finnes ikke på ordentlig."

Noen liker kanskje musikken til Vidar Busk,
 men jeg har min egen lille Hjorte Busk her hjemme,
og er veldig stolt av det!

Og jeg tenker, nei, det blir ikke så mye tid igjen til å sulle bort
 når man er mamma, men det er så verdt det!
Plutselig en dag så er det viktigere å være sammen med venner.
 enn å komme hjem til middag.
Plutselig en dag så har jeg mer enn nok med tid til meg selv,
og da kommer jeg til å savne denne tiden.

Klart man får tid til å se en god film innomellom, og lese en god bok,
men ikke så mye som før, og ikke så mye som man kommer til å gjøre etterhvert.
Men der finnes en tid for alt,
det står der i den store kloke boken,
og det tror jeg på.

Da er det viktig å nyte den tiden man har nå, kose seg med alle de gode øyeblikkene, og legge merke til alt det disse små fantastiske menneskene finner på.
Som i dag, da min lille helt gav meg et fantastisk komplemang:
"du lukter nydelig, mamma"

Lykke, ren lykke:)

Tenker at man kan lære mye av disse små også;
 gleden over de små ting,
friheten til å fantasere,
  muligheten til å si akkurat det en tenker på,
og å kunne leke seg gjennom dagen!

Klart man har det travelt,
men det gjelder å velge hva man bruker tiden sin på,
så får man tid til det viktigste.

Og jammen fikk jeg ikke tid til å blogge litt også:)
      Ha en flott dag!

                                                Mamma Beth

2 kommentarer:

  1. Det er lykke med barn, er selv i svangskapsperm nr 2, og tiden går så altfor fort. Og latteren til barn er deilig. Og liker alt du har skrevet nedover;) La meg som følger slik jeg kan følge deg videre...

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselig!! Jeg er litt ny i denne bloggverden, men det er virkelig godt å skrive. Takk for at du vil følge meg, og du hadde en nydelig blogg selv som jeg følger nå:)

      Slett